paintOn games

Computer game, Cologne, Germany, 2002

Plastic folio
Shrink-wrapped is:
Platine, with ATLEM Microcontroller
30 Area-LEDs
3 Number-Leds
2 Buttons
Speakers
Battery 9 Volt

The idea how to play PaintOn Games is based on the first computer game in pocket size version; the „AutoRace“ of the company Mattel. This game shows, quite simply, that very little is needed to playfully entertain humans. Only a tiny keyboard, light diodes, two or three sound, connected to a programmed structure is needed.

In 1976, after a demonstration of the new LED technology, Michael Katz, marketing director of Mattel Toys, hit upon the idea to use it to create a calculator-size game. AutoRace was born. Players hat to steer a „car“, represented by a LED, avoiding collision with on-coming „traffic“. Like with Pong, the recipe of success was inspired simplicity. You only need ten seconds to learn the game, but hours to master it. (Electronicle Plastic, Editors: Die Gestalten, 2000, Page 8).

The adaptivity of the original game, on a clearly structured platine, contains no indication of the first motive of game of car-races. Instead, the cube-shaped LEDs are associated to children´s building blocks. To every game handicraft materials are set with the purpose to suggest a further designing of paintOn Games. Using plastic folio, self-painted game-motives can be pushed over the fluorescent fields in a pocket. Using styrofoam new games can be designed, by setting the fluorescent blocks into another constellation. The paintOn Games are designed as a educational way of playing and are used in this manner. In the context of art, the whole project is introduced by supplementing
documentation material of those actions.

Das Spielprinzip der paintOn Games ist dem ersten Computerspiel im Hosentaschen-Format entlehnt, dem „Auto Race" von Mattel. Dieses Spiel zeigt, daß minimalste Mittel, ein paar Taster, Leuchtdioden und zwei bis drei Töne in Verbindung mit einer einfachen programmierten Struktur ausreichen, um einen Menschen spielerisch zu unterhalten. Die Adaption des Original-Spiels auf einer klar strukturierten Platine enthält keine Hinweise auf das ursprüngliche Spielmotiv Autorennen. Statt dessen werden die würfelförmigen LEDs assoziativ mit Bauklötzen in Verbindung gebracht. Jedem Spiel liegen Bastelmaterialien bei, die zum weiteren Ausgestalten der „paintOn Games" anregen. Auf Folien können selbst gemalte Spielmotive in einer Tasche über die Leuchtfelder geschoben werden. Auf Styroporplatten können neue Spiele entworfen werden, indem man die Leuchtsteine in anderen Konstellationen zusammen steckt. Die „paintOn Games" sind als ein pädagogisches Spielmittel konzipiert und werden in dieser Funktion eingesetzt. Im Kunstkontext wird das gesamte Projekt dargestellt, in dem Dokumentationen von diesen Aktionen ergänzt werden.

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