Motel
Computer Program, Cologne, 2003
72 videos ranging from 20 seconds to 2 minutes in length are played in the program TWML (Two-Way-Movie-Linker). Programmed with Macromedia Director.
Using myself as the central figure I portray the working situation of an artist
who is caught up in a continual feedback loop. Using a video camera and computer
the artist produces an interactive object which deals with its own "making
of", i.e. with the process of its own creation. I filmed myself carrying
out everyday activities such as eating, sleeping and working (filming and saving,
editing and "linking" the videos) in a motel room. To "link"
the video material I developed the computer program "Two-Way-Movie-Linker",
which is used as the software player in the video sculpture "Motel".
Each scene was filmed twice: once wearing a motorbike suit and helmet, gloves
etc. and once "normal". The video sequences were produced in a non-public
performance resulting in two videos in which the characters do the same thing.
The player software is programmed so that the videos are intercut: an editing
technique whereby the resultant film sequence is created from the juxtaposition
of two different actions. At the conclusion of each sequence a menu appears:
the viewer can choose the next sequence from several stills which appear on
the display. The montage style of editing brings the two characters into dialogue,
they appear to inhabit the anonymous space collectively. Over and above this
the "Two-Way-Movie-Linker" software generates descriptive terms such
as fitness, nutrition and hygiene. According to the particular needs of the
protagonist determined by the software from an analysis of the recently selected
sequences the player is offered a choice of appropriate following sequences.
As a result of this process, a network structure is generated which shows interconnections
between the various still images, and which appears as a transparent layer over
the video images. Using the principle of film montage the player implemented
in the work "Motel" puts together an infinite number of films from
a finite pool of sequences. The course of the story line is determined by the
interplay between a predetermined structure (the set of rules for "linking"),
chance (independent motion of the clips), a memory (frequently viewed videos
are pushed to the outside) and the viewer (with his/her decisions).
Am Beispiel meiner Person beschreibe ich die Arbeitssituation
eines Künstlers, der sich in einer Rückkopplung befindet. Er produziert
mit Videokamera und Computer ein interaktives Objekt, das sein „Making
of“, also seine eigene Entstehungssituation zum Motiv hat. Ich filme mich
bei alltägliche Handlungen wie Essen, Schlafen sowie bei der Arbeit (Filmen
und Speichern, Editieren und Vernetzen von Videos) in einem Motelzimmer. Zur
Vernetzung des Videomaterials habe ich zuvor das Computerprogramm „Two-Way-Movie-Linker“
entwickelt, das in der Videoskulptur „Motel“ den Software-player
bildet. Jede Szene wird zweifach gedreht: Einmal erscheine ich in einem Motorradanzug
mit Helm, Handschuhen usw. und einmal "normal". Die Videoaufnahmen
werden in einer nicht öffentlichen Performance produziert. Dadurch entstehen
zwei Videos, in denen die Figuren in gleicher Weise handeln. Die Playersoftware
ist so programmiert, dass sie beide Videos im Parallelschnitt abspielt: In der
Montage entsteht aus der Folge zweier verschiedener Bildinhalte in der Kombination
ein dritter Inhalt. Am Ende jeder Handlungssequenz erscheint ein Menü:
Aus mehreren auf dem Display erscheinenden Standbildern kann der Betrachter
die nächste Sequenz wählen. Die beiden Figuren treten durch die Montage
in Dialog, sie scheinen den anonymen Raum gemeinsam zu bewohnen. Der „Two-Way-Movie-Linker“
generiert darüber hinaus Begriffe wie Fitness, Ernährung, Hygiene
und bietet gemäß dem aktuell angezeigten Bedürfnis eine Auswahl
passender Sequenzen an. Daraus ergibt sich eine Netzstruktur zwischen den Standbildern,
die sich als transparente Ebene über die Videobilder legt. Der Player der
Arbeit „Motel“ stellt aus einem endlichen Fundus von Sequenzen durch
das Prinzip der Filmmontage eine unendliche Menge an Filmen zusammen. Dabei
wirken die vorgegebene Struktur (Regelwerk der Vernetzung), der Zufall (Eigenbewegung
der Clips), ein Gedächtnis (häufig betrachtete Videos werden nach
außen verschoben) und der Betrachter (mit seinen Entscheidungen) auf den
Handlungsablauf ein.
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