Bubbles
Videoinstallation, Kassel, Germany, 2000
Video projectors (150 cm X 112,5 cm)
Operating desk
Metal shell
Projection screen (50 cm x 80 cm)
3 Computern
2 Joysticks
7 Computer keys
Added and inserted are 550 Video loops and 30 graphics, connected to a video
mixer.
The title "Bubbles" emphasizes the transparent sphere as a universal way of consumption. It appears in many ads and also serves as a draft or as a decoration for wrappings. In this video installation the bubbles of the consumer industry are separated from their products and are at the disposal of the visitor as visual toys. With the use of the computer keys and joysticks a group of people can create a new video program together by using the collection of toys. This interactive process causes a short-circuit of the mechanisms between consumers and producers. The users of the installation become creators of the "Bubbles-Channel”, they actually create a video program. They choose from appealing moments of ads. Wrapping design and ads are designed by the industry to communicate with the consumers and to allure them to buy their products. The answer of the consumers by analyzing the form of the demand influences indirectly the design of advertising. The "Bubbles-Chanal” shows a mix of videos of consumers, uninfluenced by materialized items, production and money. The neutrally designed operating desk ensures that the "Bubbles" don´t influence the audience. The visitor may arrange due to his/her social code the appropriate images and therefore allures a like-minded group of people, in the moment when the specifically designed program appears on the monitor, making it easier to communicate at the object. However, all users run into errors, like breaks. Following the principle of "anything goes", the encompassing fascination comes only up by unconventional mixtures of lifestyle images, carefully sorted by advertisement strategist. The installation intents to produce a new audience, an audience willing to not just to go and consume media already produced for a specific audience, but to use media as a tool for a more individual expression. It´s about the changed perception of the contents of media and, moreover, the sensitization for interactive structures of organization of the most different medias.
Quotations: Jean Baudrillard: "Laßt euch nicht verführen",
Merve Verlag, Berlin
"Until now, everything counted which follows the line of production...and
what would be now, if everything would be subject to seduction?"
"Same with all the big opposite pairs of words like "good/bad",
"true/wrong", helping us to decipher the meaning of the world: the
seduction unites the terms, which have been carefully separated into four pieces
by using up of a lot of energy and uniting them again to a maximum of intensity
and attraction."
Der Titel: „Bubbles” betont die transparente Kugel als die universelle Form des Konsums. Sie taucht in vielen Werbungen auf und dient Verpackungen als Vorlage oder Dekor. In der Videoinstallation werden die Bubbles der Konsumindustrie von ihren Produkten getrennt, um als optisches Spielmaterial zur Verfügung zu stehen. Mit Hilfe von Tastern und Joysticks können aus diesem Fundus von Blasendarstellungen mehrere Personen gemeinsam ein Videoprogramm gestalten. Dieser interaktive Prozeß führt zu einem Kurzschluß der Mechanismen zwischen Konsumenten und Produzenten. Die Benutzer der Installation werden zum Gestalter des „Bubbles-Chanal”, sie kreieren ein Videoprogramm. Dabei treffen sie eine Auswahl aus Reizmomenten der Werbung. Verpackungsdesign und Werbung werden von der Industrie gestaltet, um mit den Konsumenten zu kommunizieren, sie zum Kauf ihrer Produkte zu verführen. Die Antwort der Konsumenten in Form einer Analyse der Nachfrage beeinflußt indirekt auch die Gestaltung der Werbung aus. Der „Bubbles-Chanal” zeigt frei von den materiellen Dingen, den Produkten und dem Geld, die Videomischung einzelner Konsumenten. Das neutral gehaltene Bedienpult gewährleistet, das die Arbeit Bubbles sich kein Publikum vorproduziert. Jeder Betrachter kann sich die seinem gesellschaftlichen Code entsprechenden Bilder zusammenstellen und lockt in dem Moment, in dem sein Programm auf der Leinwand zu sehen ist Gleichgesinnte an, was eine Kommunikation am Objekt erleichtert. Doch bei allen Usern kommt es schnell zu Brüchen, die von der Werbestrategen streng nach Livestail sortierten Bilder entfalten erst in unkonventionellen Mischungen ihre volle Faszination, nach dem Prinzip „any thing gose". Die Installation „Bubbles" beabsichtigt ein neues Publikum zu produzieren, ein Publikum, das bereit ist die Medien, die für ein bestimmtes Publikum produziert wurden, nicht einfach zu konsumieren, sonder sie als Bausteine für einen individuellen Ausdruck zu benutzen. Es geht hierbei sowohl um die veränderte Wahrnehmung der Medieninhalte, vor allem aber um eine Sensibilisierung für die interaktiven Organisationsstrukturen der unterschiedlichsten Medien.
Zitate aus dem Buch: Jean Baudrillard, „Laßt euch nicht
verführen!”, Merve Verlag Berlin
„Bisher galt, daß alles der Produktion folgt ... und was wäre nun, wenn alles
der Verführung unterliegt?” ... „Ähnlich verhält es sich mit all den großen
Gegensatzpaaren wie gut/böse, wahr/falsch, die uns zur Dechiffrierung des Sinns
der Welt dienen: die Verführung bringt diese unter wahnsinnigem Energieaufwand
sorgsam gevierteilte Begriffe wieder zusammen und vereinigt sie in einem Maximum
von Intensität und Reiz.”
>> Quick Time Video (1
MB)
(^home), (nächste Installation)